پدر بزرگى دارم که در زندگى بهانه مى گیرد ما راراهنمایى کنید ؟

 یکى از عوامل اساسى ناسازگارى هایى که در خانواده بروز می‌کند، برترى جویى و تفوق طلبى است. بزرگسالان به دلیل کهولت سن احساس بزرگى مى کنند، از این رو روح برترى جویى در آن‌ها زیادتر به چشم می‌خورد و از طرفى به دلیل ضعف بدنى احساس حقارت مى کنند و براى جبران حقارت خود به اقداماتی دست مى زنند که مهم ترین آن‌ها: سخت گیرى و تحکّم بر فرزندان جوان خود می‌باشد.

از سوی دیگر فرزندان جوان که دوران کودکى را پشت سر گذاشته اند، می‌خواهند همانند پدر با قدرت نمایى اظهار وجود کنند. بدیهى است در چنین وضعی، خانواده کانون مشاجره و ناسازگارى خواهد شد.

متأسفانه بعضى از کهنسالان در کارهاى فرزندان دخالت مى کنند و نسبت به اعمالشان نظر موافق یا مخالف مى دهند. گاهى در این امر آن قدر زیاده روى مى کنند که همه را به ستوه می آورند و زندگى را بر اعضاى خانواده تلخ و غیر قابل تحمل مى سازند.

از قرائن بر مى آید که پدر بزرگِ شما چنین روشى را در پیش گرفته است. راه پیشگیرى از تنش آن است که پدر بزرگتان مورد تکریم و احترام قرار گیرد. قرآن مجید می‌فرماید: «حکم پروردگار تو این است که مردم جز خداى یگانه هیچ کس را نپرستند و نسبت به والدین خود نیکوکار باشند و اگر هر دو یا یکى از آن‌ها پیر و سالخورده شدند، از زحمت نگاهدارى شانه خالى نکنند و حتى «اف» به آن‌ها نگویند و آزارشان ندهند و همواره با آنان مؤدب سخن بگویند».[۱]

وجود پدر بزرگ براى همة اعضاى خانواده غنیمت و برکت است. امام صادق(ع) می‌فرماید: «پیر سالخورده در خانواده اش همانند پیامبر در بین امتش می‌باشد».[۲] این امر تا آن جا مهم و ارزش مند است که پیامبر اسلام(ص) احترام به سالخوردگان را از مصادیق تکریم و بزرگداشت پروردگار دانسته است.[۳] اگر پدر بزرگ احساس کند او را به حساب نمى آورند و مورد تحقیر واقع مى شود، قطعاً عکس العمل نشان خواهد داد و از هر عملى دریغ نخواهد کرد. امام هادی(ع) می‌فرماید: «من هانت علیه نفسه فلاتأ من شرّه؛ کسى که خود را ناچیز بداند، از شر او ایمنى نداشته باش».اگر سفارش اسلام احترام به سالخوردگان مورد عمل شما و پدرتان بوده و در عین حال مورد بى مهری و اذیت و آزار ایشان قرار داشتید، راه صحیح و معقول آن است که آن را بر بهانه گیری هاى خاص دوران کهنسالى حمل نمایید و از درگیرى با ایشان پرهیز کنید. براى سبک شدن بار غم و غصه و تقویت خویشتن داری،‌ قرآن مجید دو وسیلة مطمئن را پیشنهاد کرده است: «یا ایها الّذین آمنوا استعینوا بالصبر و الصلاة؛ اى کسانیکه ایمان آورده اید! در برابر مشکلات از صبر و نماز کمک بخواهید».

مهم آن است که به وظیفة خود عمل کنید و بقیة امور را به خدا بسپارید. مطمئن باشید در برابر سخت گیرى هاى بى مورد و حرف هاى تند و گستاخانة پدر بزرگتان اگر صبر پیشه کنید، به ثواب هاى اخروى نائل خواهید گشت و از طرفى بر مشکلات فائق خواهید آمد.

به مادرتان توصیه کنید مدت باقى مانده از عمر پدربزرگتان را با صبر و بردبارى و براى خدا تحمل کند و بیش از این خود را نیازارد که غم و غصه هیچ مشکلى را حل نمى کند. بى اعتنایی به رفتار و گفتار پدربزرگتان و وجود روابط محبت آمیز بین اعضاى خانواده بهترین وسیله در حل معضل کنونى می‌باشد.

پی نوشت ها:


۱ )اسراء (17) آیة 23.

[۲] بحارالانوار،‌ ج 72، ص 137.

[۳] بحارالانوار، ج 72، ص

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد