در حالی که ازدواج میسر نیست، برای ارضای غریزه چه باید کرد ؟

 تنها راه صحیح برای تعدیل غریزة جنسی ، ارضای آن به وسیله ازدواج دائم یا موقت است. از آن جا که امکان ازدواج برای همه افرادی که به بلوغ جنسی می رسند فراهم نیست، چاره ای جز کنترل میل جنسی نیست. تنها با دادن زمام این مرکب سرکش به دست عقل و شرع می توان عوامل و زمینه های تهییج میل جنسی را کنترل کرد. اسلام برای مقابله با طغیان غریزة جنسی، راهکارهای مناسبی را ارائه کرده است که عبارتند از:

 

1 - خردورزی: امام علی(ع) می فرماید: "در دل های بشر خاطرات بد و خواهش های زشت پدید می آید. عقل است که از اعمال آن خاطرات و انجام تصمیم ها جلوگیری می کند".(1)

 

البته باید اذعان کرد که به دلیل نیرومندی غریزه جنسی چه بسا این چراغ هدایت کم فروغ گردد و کارایی خود را از دست دهد. از این رو باید از احساسات مذهبی که ریشه در سرشت آدم دارد بهره جست.

 

2 - خدامحوری: توجه به خدا و انجام تکالیف مذهبی نقش مهمی در کنترل قوه شهویه دارد. امام علی (ع) می فرماید: "هرگاه یکی از شما زنی را دید و خوشش آمد، سراغ همسرش برود، زیرا نزد همسرش همان چیزی است که دیده است و برای شیطان راهی به سوی دل قرار ندهد اما اگر همسر ندارد، دو رکعت نماز بخواند و حمد خدا را زیاد بگوید و بر پیامبر و آلش درود بفرستد، سپس از خدواند فضلش را طلب نماید".(2)

 

از این روایت بر می آید که اگر امکان ازدواج فراهم نیست، باید از نماز کمک خواست، چون یاد خدا فکر گناه را دور می سازد.

 

3 - رعایت اصل مهم حیا و عفت در محیط خانه

 

4 - دقت در دوست یابی:

 

5 : طرد افکار شیطانی: مشکل ترین مرحله مقابله غریزه جنسی، مرحله سالم سازی اندیشه و پرهیز از افکار شهوی است. امام علی (ع) می فرماید "کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به گناه کشیده خواهد شد".(3)

 

تمایلات جنسی در خلوت و به ویژه هنگام خواب در بستر زمینة بیش تری برای بروز دارد. از این رو به جوانان توصیه می شود زمانی وارد بستر شوند که به حد کافی خسته شده باشند.

 

6 - پر کردن اوقات فراغت: تنهایی، محیط کاملا مساعدی را برای شیوع انحرافات جنسی فراهم می کند. پرهیز از تنهایی و پر کردن اوقات فراغت، مقدمات گناه را از بین می برد. گاندی در کتاب خود می نویسد: "در سراسر عموم کم تر به شهوت جنسی توجه داشته ام و اصولا هیچ وقت بیکار نشده ام تا در این باره فکر کنم".(4)

 

7 - کنترل چشم: نگاه راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است. برای مهار غریزة جنسی باید از دیدن هر چه که میل جنسی را تحریک می کند، خودداری کرد.

 

امام علی (ع) می فرماید : "بهترین عامل روی گردانی از شهوات، فرو بستن چشم ها است".(5)

 

8 - ورزش: یکی از راه های آرام سازی طوفان غریزة جنسی، ورزش و فعالیت بدنی است، زیرا ورزش مقدار

 

فراوانی از انرژی های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می دهد و طبعا از مسائل دیگر کم می کند.

 

9 - کم خوری : اجتناب از پرخوری از جمله راه های غلبه بر شهوت است.

 

در روایات اسلامی از روزه داری که یک نوع کم خوری است، به عنوان یک عامل تعدیل غریزة جنسی یاد شده است. پیامبر (ص) می فرماید: "ای جوانان ، هر یک از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج کند و اگر قدرت ندارد، روزه بگیرد، زیرا روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است".(6)

 

10 - توجه به عواقب شهوت رانی: شهوات دربردارندة انواع آفت ها و محرومیت هاست . یک محاسبه منطقی، آدمی را متوجه می کند که لذت آنی ؛ ارزش تحمل آن همه محرومیت را ندارد.

 

امام علی (ع) می فرماید: "لذتی که آمیخته با رنج و درد است، لذت نیست".(7)

 

11 - نظر به پاداش الهی: امام علی (ع) می فرماید : "کسی که به بهشت علاقه داشت، خواهش های نفس و شهوات را فراموش کرد".(8)

 

پی نوشت ها :

 

1 - غررالحکم، ج2، ص 500.

 

2 - وسائل الشیعه، ج20 ، ص 105.

 

3 - غررالحکم ، ج5، ص 321.

 

4 - جوانان چرا، ص 107.

 

5 - غررالحکم، ج6، ص 164.

 

6 - بحارالانوار، ج100، ص 220.

 

7 - نهج البلاغه ، قصار 30.

 

8 - غررالحکم ، ج 6، ص 355.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد