فایده‏هاى تسریع در ازدواج و زیان‏هاى تأخیر ازدواج چیست؟

 یکى از نیازهاى بشرى در زندگى، انتخاب همسر است که خدا به منظور پاسخ گویى به این نیاز، همسرانى را براى مردان آفریده است.(1)
اگر چه ممکن است همیشه این گونه نباشد که تسریع در ازدواج حتماً فوایدى را در پى داشته باشد، یا تأخیر در ازدواج همواره زیانبار باشد، اما اگر همه ابعاد و زمینه‏هاى ازدواج را بسنجیم و ازدواج مانعى در برخى از امور دوران جوانى (مثل تحصیل) ایجاد نکند، مى‏تواند فایده‏هاى فراوانى به همراه آورد.
با توجه به این مقدمه نکاتى را به طور اختصار درباره فواید تسریع در ازدواج و زیان‏هاى تأخیر آن یادآور مى‏شویم:
1- حفظ ایمان:
در دوران جوانى که وجود وى (دختر و پسر) میدانى پر التهاب براى تمایلات و جذب منافع و لذّت‏هاى مادى و معنوى است، گاهى از هر سو، عوامل داخلى و خارجى در این میدانِ کشمکش، مى‏توانند وى را به سراشیبى فساد اخلاقى و تباهى عقیدتى سوق دهند. اما ازدواج یکى از عوامل مهمّى است که مى‏تواند نجات بخش جوان از این گونه انحرافات باشد.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «هر کس ازدواج کند، نیمى از دینش را حفظ کرده است».(2)
2- حفظ عفت و پاکدامنى:
پاکدامنى و عفت دو گوهر گران بهایى اند که مى‏توانند سر مایه بى بدیلى براى انسان، به خصوص جوانان باشند. تأخیر در ازدواج هر لحظه این گونه ناب را در معرض تهدید جدى قرار مى‏دهد.
3- آرامش و سکونت:
یکى از آثار مثبت ازدواج به تعبیر قرآن کریم، آرامش زوج‏ها در کنار یکدیگر است.(3) وقتى دو نفر (زن و مرد) زیر یک سقف با هم باشند و در مسیر زندگى همسر و هم سفر خوبى براى یکدیگر باشند، آرامشى خواهند یافت که قرآن نوید بخش آن است. همان طور که روان شناسان بر این باورند که یکى از عوامل اختلال روانى و عصبى، تنهایى و تجرّد است.
4- زیان‏هاى تأخیر در ازدواج:
موارد سه گانه‏اى که به عنوان فواید ازدواج ذکر کردیم، مى‏توانند در صورت ازدواج نکردن، هر یک به عنوان مشکلى دامنگیر جوانان شوند؛ یعنى عفت و پاکدامنى به بى عفتى بدل شود؛ حفظ ایمان به بى ایمانى یا حداقل سست ایمانى منجر گردد و آرامش به اضطراب و تشویش تغییر یابد.(4)
1. روم (30) آیه 30.
2. وسائل الشیعه، ج 14، ص 5، حدیث 11.
3. جوانان و انتخاب همسر، على اکبر مظاهرى، ص 45.
4. گفتار فلسفى، جوان، محمد تقى فلسفى؛ در جستجوى همسر، محسن طالعى نیا؛ جوانان و انتخاب همسر، على اکبر مظاهرى.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد